טלפון טיפש והצבת גבולות חכמה

תוכן עניינים

איך מציבים גבולות בלי להעליב, ולמה סנקציות אימפולסיביות לא באמת עובדות

"מעכשיו את מקבלת טלפון טיפש!”

“את לא עושה מה שאת צריכה, ואת כל הזמן בטלפון! זהו – אין יותר טלפון חכם!”
כך נשמעה אם נרגזת, רגע אחרי ויכוח מתסכל עם בתה בת ה־11.
“ניסיתי הכול,” סיפרה לי, “וזה כבר לא מזיז לה כלום.”

תחושת האובדן והכעס הזו מוכרת כמעט לכל הורה.
אנחנו רוצים שילדים ילמדו אחריות, יתאפקו, ישתפו פעולה , אבל פעמים רבות, דווקא הרצון הזה גורם לנו להגיב באופן אימפולסיבי, באיומים או עונשים שלא ניתן לאכוף.

למה תגובות אימפולסיביות מחמירות את הבעיה

ברגעים של תסכול, הורה עלול “לשלוף מהמותן”:
“אין לך יותר טלפון חודש!”,
“את לא יוצאת מהבית עד שתסדרי את החדר!”,
או “אני לוקח לך את כל המשחקים!”.

אבל סנקציות כאלה לרוב לא ניתנות ליישום לאורך זמן,
ובמקום ללמד את הילד גבול ,  הן יוצרות בלבול, חוסר עקביות ואיבוד אמון.

המחקר בפסיכולוגיה התפתחותית מראה שעונשים לא עקביים מגבירים את ההתנהגות הבעייתית, בעוד ששיח עקבי, שקוף ואמפתי מוביל לשיתוף פעולה ותחושת ביטחון .(Gershoff & Grogan-Kaylor, 2016)

בנוסף, תגובה אימפולסיבית משדרת לילד שהכעס מנהל את הסיטואציה.
במקום ללמוד ויסות, הוא לומד תגובה רגשית.
הפסיכיאטר דניאל סיגל (Siegel, 2012) מזכיר שכשמוח הילד מוצף בעוצמות רגשיות,
היכולת שלו להבין ולהפנים מסר חינוכי פשוט מתנתקת.
כדי שילד ילמד – עליו להרגיש בטוח.

אז איך כן מציבים גבולות – בלי לאבד שליטה

  1. עצרו רגע לפני התגובה.
    קחו נשימה, או התרחקו לכמה דקות.
    הגבול שתציבו אחרי הרגעה יהיה מדויק ואפקטיבי יותר.
  2. שקפו הבנה לצורך שמתחת להתנהגות.
    “אני מבינה כמה חשוב לך להיות בקשר עם החברים,
    אבל השימוש הארוך בטלפון מפריע לשינה וללימודים.”
  3. הבהירו גבול מתוך דאגה, לא מתוך כעס.
    “אני לא יכולה להסכים לשימוש בלתי מוגבל,
    כי זה לא בריא לך. בואי נחשוב יחד על פתרון מאוזן.”
  4. אל תאיימו – תגדירו תהליך.
    במקום “אם לא תפסיקי, אני לוקחת את הטלפון לשבוע,"!
    נסחו תהליך התבוננות והסכמה הדדית:
    “נבדוק יחד איך הולך ביומיים הקרובים, ואז נחליט יחד אם נדרשת הגבלה נוספת.”
  5. בנו סנקציה מידתית ובת־יישום.
    אם נדרש גבול ברור, הגדירו אותו באופן ספציפי וקצר טווח:
    “ביממה הקרובה נצמצם את זמן המסך, ונבדוק שוב מחר.”
    עונשים מידתיים וברורים מגבירים חוויה של צדק, לא של השפלה.
  6. חשוב גם לשקף הבנה ואמפתיה ולהכיל את הצער של הילד מעצם הסנקציה שהופעלה נגדו ולאפשר לו זמן תיקון וזכייה מחודשת באותו חפץ/פעילות שנלקחה ממנו.
    לדוגמה, אני יכולה להבין את הכעס שלך, זה טבעי.
    אני יכולה להבטיח לך שמחר/בשבוע הבא ננסה שוב להחזיר את הטלפון וכאשר תצליחי לשמור על כללי השימוש תוכלי להמשיך להשתמש בו.

ומה עם “טלפון טיפש”?

הבעיה איננה עצם ההגבלה – אלא האופן והטון שבו היא נאמרת.
מילים כמו “טיפש”, “לקחתי”, או “לא תקבלי” עלולות לפגוע בכבוד העצמי של הילד ולייצר עויינות.
אם כבר נדרש להחליף את המכשיר, עדיף לומר “טלפון פשוט יותר  ולהסביר מדוע- שיאפשר פחות גירויים ולנהל את זמן המסך שלך יותר טוב”.
שפה לא שיפוטית משאירה מקום לדיאלוג וללמידה, במקום לפגיעה.

דוגמה אישית היא החשובה ביותר

הורים הם המודל הרגשי של ילדיהם.
כאשר הם מצליחים להרגיע את עצמם לפני הצבת גבול, הם מלמדים במעשים,  לא במילים,  מהו ויסות אמיתי.

כפי שמראה המחקר (Gottman, et al., 1997)
ילדים שלומדים מהוריהם תקשורת רגועה ואמפתית
מפתחים אינטליגנציה רגשית גבוהה, כבוד הדדי, ותחושת ערך פנימית.

לסיכום

גבולות נחושים אינם אויב האהבה ,  הם השפה שלה.
אבל גבול שנקבע בזעם מאבד את כוחו החינוכי.
כשאנחנו עוצרים רגע לפני שמגיבים, נושמים, חושבים, ובוחרים מלים מדויקות , אנחנו לא רק מציבים גבול, אנחנו מדגימים לילדים איך לייצר שליטה עצמית ומנכיחים את ערך הכבוד וההגינות במשפחה.

 

מקורות

  • Gershoff, E. T., & Grogan-Kaylor, A. (2016). Spanking and child outcomes: Old controversies and new meta-analyses. Journal of Family Psychology, 30(4), 453–469. https://doi.org/10.1037/fam0000191
  • Gottman, J. M., Katz, L. F., & Hooven, C. (1997). Meta-emotion: How families communicate emotionally. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Siegel, D. J. (2012). The developing mind: How relationships and the brain interact to shape who we are (2nd ed.). Guilford Press.
  • Winnicott, D. W. (1965). The maturational processes and the facilitating environment. Hogarth Press.

 

דילוג לתוכן